INFORMATION

Contemporary Art YAMAMOTO MASAYA 2014

art
 
 
余白の衝突と空白の遊び
 
小野田 寛(美術家)
 
 絵画の歴史は、平面上に如何に立体と空間を見せようとしたかの願望と努力であったとも云えるのですが、逆に、平面の平面性をより徹底させる方向も現代美術の中では試されています。
 山本君の作品も、そうした平面の仕事を独自な方法で追求しているのですが、画面のある一部分の形の上に、厚みを持たせたキャンバスを全く同じ形で貼り重ねるという二重の仕掛けで、平面をより意識させその質を高めています。
 さらに、のびやかなスペースの広がりと、余白の衝突、あるいは空白の遊びとも呼ぶべき造形世界を明快な色面で現出させている。
1985年個展(ギャラリーこ一ま)
 
 
 
『山本雅也』という魂の世界
柳谷 郁子(作家)
 
 私は山本雅也さんのファンである。
 この人のどこにこのような熱情のマグマが潜んでいるのかと不思議なほど、一見後退りしているかに謙虚な寡黙の人である。しかし乳棒を握り乳鉢に色を作って練っている時こそが至福の時という山本さんの目の輝きは、その謙虚、寡黙を打ち破って見事に雄弁である。揺るぎない確かな主張を私たちに伝えてやまない。
 そして私たちは彼の作品の前に立ちつくす。
 ひたすらな熱情と卓抜な技量をもって創出される、彼の言う「至福の時」によって練りあげられた明快な色の豊饒、色の構成の旋律は、分厚い静謐な平和に満ちて私たちを魅了し、いっそう幾層にも限りなく連なっていく果てしない世界 一それは希望に満ちた朗らかな命の讃歌のようだ一 へと私たちを案内する。
 「単純」こそが、実は複雑に絡み合い精緻きわまるこの世の世界、魂の世界を、解き明かす鍵、核心であるとすれば、その抽出の魔力、或いは遊びに、憑りつかれた芸術家・人間の山本さんが、人と機械の共同作業である写真芸術にまた一つの入り口を求められるのも故あることに思える。
 営々と、黙々と、生涯をかけて目を輝かせ、乳鉢を抱え、カメラを構えて、画家・山本雅也さんが追い求められるものは何か。
 誘惑のうちに、その作品の前にしんと立ちつくしたいと思う。
 2014年3月
 
 
Colliding Negative Spaces and the lnterplay of Vacuums
Onoda Minoru(Artist)
 
Throughout much of history, the story of painting was the story of artists’desires and endeavors to create three-dimensionality and spatial depth on a flat surface. ln recent decades,however,many have moved in the opposite direction,seeking to accentuate the flatness of the flat.
 
Yamamoto takes the latter approach,applying his own unique methods to the pursuit of flatness. He selects an area of the picture’s surface and affixes thick canvas of precisely the same shape over that area, drawing attention to,and enhancing the quality of the flat surface.
 
Then,in lucid planes of color, he portrays expansive space,and creates a world of colliding negative spaces and the interplay of vacuums.
(from a 1985 solo show at Gallery Kooma)
 
 
 
The World of Yamamoto Masaya’s Soul
Yanagitani lkuko(Writer)
 
l am a fan of Yamamoto Masaya’s.
 
Yamamoto appears on the surface to be modest and reticent,practically a recluse,making you wonder where the surging magma of his creative energies comes from.
However,as you watch him mix up color in a mortar and pestle and lay it down,the gleam in his eyes at that ecstatic time eloquently decimates this modest and reticent impression. He is a man driven to convey his unyielding convictions to the viewer. And
standing before these works, the viewer is brought to a dead standstill.
 
The melodious compositions of lucid,fertile colors,brought forth during this “ecstatic time” through his ardent devotion and extraordinary skill, draw the viewer into a tranquil,abundant realm of peace, a world of wordless depths and endless layers - like a paean to life itself, full of serenity, brimming wifh hope.
 
lf in fact simplicity is the answer, the key that unlocks the complexity and intricacy of this world, the world of the soul, then it is no surprise that Yamamoto, the artist and the man, long immersed in the magical work or play of unraveling this complexity, would be driven to seek another path in the art of photography,which could be called a collaboration between man and machine.
 
What is it that Yamamoto Masaya, the painter,has spent his life pursuing silently and unflaggingly, a gleam in his eye, a jar of paint at his elbow, or a camera in his hand? As for myself,I intend to stand transfixed before his work,and let it work its inimitable magic.
 March 2014
 Translated by Christopher Stephens

更新日:

© 2022 EDEL CO.,LTD. All Rights Reserved.